DRAHÉ KAMENY z Českého ráje

Turnovští Jan a Václav Fišerové. Jejich údajná výprava do Benátek, pět let snah zmocnit se zdejšího přísně utajovaného tajemství, návrat do Turnova, desítky zmarněných pokusů a pak – konečně úspěch! V roce 1711 vyrábějí první sklovinu pro výrobu umělých kamenů.

SKLÁRNA NA NOVÉM SVĚTĚ

Psal se rok 1712, když Elias Müller vystavěl na jilemnickém panství hrabat Harrachů svou sklárnu. Navázal tak na tradiční výrobu skla, které se na pomezí Krkonoš a Jizerských hor vyrábělo už v polovině 14. století. Dodnes tu můžete vidět nejen hutní výrobu a foukání skla, ale i sto let starou brusírnu. Poháněna je stejně jako tehdy vodní turbinou a transmisemi sloužícími k rozvodu hnací síly.

ELIAS PALME

Elias Palme, jeden z nejslavnějších výrobců svítidel, navázal na tradici lustrařství v Kamenickém Šenově. Průmyslovou výrobu lustrů zahájil již v roce 1724 Josef Palme v Práchni.

ELDORÁDO PERLÍ A PERLIČEK

Nenašli byste věru v celé Zásadě a širokém okolí člověka, který by o Janu Šourkovi řekl křivého slova. Vždyť s ním jakoby přišla do Zásady prosperita a blahobyt. Jen co vzal do ruky rychtářské právo, začal se život ve vesnici obracet k lepšímu. Byl jedním z prvních, kdo si troufl vyrazit do světa za obchodem.

JOSEF RIEDEL

Král jizerskohorských sklářů, Josef Riedel, se narodil v Hejnicích v roce 1816. Byl představitelem již šesté generace sklářské rodiny a svou stopu otiskl nesmazatelně na svazích Jizerských hor.

FRIEDRICH EGERMANN

„Před očima se mi zjevil nápis 'oxid mědi'. A byl dokonce vyvedený ve zlatě!" Ano, právě pronikání, odborně difundování, mědi do povrchu skla bylo klíčem k největšímu Egermannovu životnímu objevu, psal se rok 1832. V jeho domě na novoborském náměstí i dnes najdeme sklářskou dílnu - tradice žije.

JOSEF PFEIFFER

Josef Pfeiffer - jablonecký podnikatel a starosta, který stál u rozvoje exportu bižuterie. Vše je potvrzeno i u císařského dvora a v roce 1866 se Jablonec za jeho vlády stává městem.

FOUKANÁ PERLE a její cesta na stromeček

Lidi si dokážou seřadit čas do čísel, to my, perle, neumíme. Ale zaslechla jsem, že už mě tady, v horách, foukají víc než sto padesát let. Po perlovsku řečeno – hóóódně dlouho. Kdo jste nikdy nebyl u toho, když se rodí perle, nevíte, jak krásnej může být život....

TAVENÁ PLASTIKA

V 1920 byla v Železném Brodě založena první ryze česká sklářská škola, díky ní se město stalo centrem sklářského umění.

Mapa

Hledání rovnováhy – Design československého lisovaného skla 1948-1989

Místo konání

Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou - U Muzea 398/4, Jablonec nad Nisou, 46601 | MAPA

Datum konání

ZAČÁTEK:   
KONEC:       

Více informací na:

www.msb-jablonec.cz

Anotace

Československé lisované sklo zná celý svět. Jablonecké muzeum připravilo reprezentativní přehledovou výstavu s publikací přibližující jeho historii a vývoj mezi lety 1948 až 1989. Nazvalo ji Hledání rovnováhy.

Mnozí mají dodnes doma alespoň několik kusů socialistického lisovaného skla, které se – na rozdíl od jiných typů československého užitkového skla – ve velkém nabízelo nejen na zahraničním, ale i domácím trhu. Je též oblíbeným sběratelským artiklem a předmětem vášnivého zájmu nejen českých badatelů. Dominantním výrobcem dutého užitkového lisovaného skla mezi lety 1948–1989 byl teplický Sklounion, pod nějž spadalo několik skláren po celé zemi. Drobné, ale komerčně velmi úspěšné skleněné zboží, zvané souhrnně krystalerie, dodávaly do celého světa Jablonecké sklárny v dnešní Desné, přes monopolní podnik zahraničního obchodu Skloexport. Projekt jabloneckého muzea představuje obě tyto výrobní polohy československého lisovaného skla. „Pro přehlednost jsme se rozhodli výstavu rozdělit do čtyř časových celků, abychom mohli ukázat, co je pro které období typické a co naopak výjimečné. Neopominuli jsme ani období první republiky, které je pro pochopení geneze tohoto oboru velmi důležité. Celkem u nás návštěvníci uvidí kolem 300 výrobků,“ uvedl hlavní kurátor projektu Petr Nový. Velkou pozornost autoři výstavy a publikace věnovaly identifikaci a dataci předmětů, které konzultovali s řadou pamětníků z výroby i exportu či soukromými sběrateli. Výsledkem je největší novodobá výstava lisovaného skla v Česku a vůbec první podrobná odborná publikace k tématu v česko-anglické jazykové verzi. Vedle kurátorů jabloneckého muzea Petra Nového a Dagmar Havlíčkové se na projektu významně podílel též teoretik Jaroslav Polanecký z UJEP v Ústí nad Labem. „Název Hledání rovnováhy rezonuje s tím, jak se neustále potýkal svět výrobní praxe a obchodu s představami designérů,“ uvedl Polanecký. „Role vzdělaných výtvarníků přitom byla pro vytváření estetiky moderního československého lisovaného skla zcela zásadní a svým dopadem na reálnou podobu produkce ve světovém kontextu ojedinělá.“ Scénografii výstavy vytvořil uznávaný architekt a designér prof. Jiří Pelcl, uvedený v loňském roce do Síně slávy Czech Grand Design. Zvolil přehledný, střídmý, ale efektní koncept, který dává vyniknout vystaveným exponátům. O grafickou podobu výstavy a katalogu se postarala renomovaná grafička Radka Folprechtová, s níž na realizaci spolupracovala Barbora Solperová. „Příprava a realizace výstavy i publikace byla financována z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 Ministerstva kultury ČR v rámci projektu Design československého skla a bižuterie 1948–1989, jehož řešitelem je naše muzeum. Navazuje tak na výstavu a knihu Kaleidoskop vkusu o jablonecké bižuterii na světových a domácích výstavách, kterou lze aktuálně navštívit chebském v Retromuseu,“ doplnila ředitelka muzea Milada Valečková. Výstava Hledání rovnováhy – Design československého lisovaného skla 1948-1989 bude pro veřejnost otevřena od 8. října až do 10. dubna příštího roku. Vernisáž se uskuteční ve čtvrtek 7. října od 17 hodin.